Op maandag 16 maart las ik volgend artikel in de standaard:Een slim schoolbord met pc-aansluiting http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=K927PMGA
Eigen mening: 
Behalve tijdens de lessen OMI op de hogeschool heb ik nog niet met een smartboard gewerkt. Daar zal echter binnenkort verandering in komen. Voor mijn stage in het 6de leerjaar zal ik met een smartboard werken. Ik kijk er naar uit om alle mogelijkheden van het smartboard te ontdekken.
Ik ben me nu al bewust van heel wat voordelen. Deze voordelen worden ook duidelijk uit dit artikel.
Je kan meteen aan heel veel didactisch materiaal, je kan informatie en prenten opzoeken en aan alle leerlingen laten zien.
Je kan werken met bordboeken. Dit lijkt mij een heel belangrijk voordeel. Nu sta je vaak vooraan in de klas met het werkboek voor je en probeer je met je vinger aan te duiden waar iets moet worden ingevuld. De achterste rijen zien dit niet goed, dus je moet met het werkboek voor je buik de hele klas rondlopen. Praktische moeilijkheden die met het smartboard verleden tijd zijn!
Als ik een smartboard in de klas heb, zou ik er wel voor kiezen om ook nog een ander, magnetisch bord in de klas te hebben, een krijtbord of een white board. Op die manier kan je ook nog prenten of gegevens langdurig op het bord laten hangen. Of zoals de leerkracht uit het artikel zegt, je kan maar één scherm tegelijkertijd laten zien. Een extra bord zorgt ervoor dat dat geen probleem is.
Ook voor lessen schrift in de lagere leerjaren lijkt het mij handig om nog een schrijfbord in de klas te hebben. Ik vind het namelijk niet zo gemakkelijk om op een smartboard te schrijven.
Het artikel:
KRUIBEKE - REPORTAGE HET ALOUDE KRIJTBORD HEEFT AFGEDAAN Voor het eerst in zijn 150-jarig bestaan zet de basisschool De Eenhoorn zijn groene krijtborden aan de kant. Het 'smart board' neemt binnenkort in elke klas een centrale plaats in. Steeds meer Vlaamse scholen volgen de pedagogische trend.'En wie weet nog waar Icarus neerviel? Juist, in zee.' Het beeld wordt opgeroepen en groot geprojecteerd, Icarus omcirkeld. De herhalingsles van 4A flitst voorbij. Er wordt ingezoomd, gemarkeerd, getallen worden naar onder en boven gesleept. Schrijven op het bord gebeurt met de vinger of een digipen. Voor de eerste keer in het 150-jarig bestaan van de school werd het groene schoolbord in een hoekje gehangen, zijn rechtervleugel geamputeerd. Het moet plaatsmaken voor het smart board, een interactief schoolbord, voorzien van touch screen en beamer, aangesloten op een personal computer met internet. 'Na een week kon ik het bord al niet meer missen', vertelt juf Liesbet Smet. 'Het biedt veel meer mogelijkheden op didactisch vlak. Alles gaat ook sneller. Ik kan mijn bordschema's opslaan voor de volgende les. Zo verlies ik geen tijd met alles opnieuw op te schrijven.' De boeken die de leerlingen gebruiken, werden in een interactieve versie door de school aangekocht. Zo komen de bladspiegel op het bord en die in het boek exact overeen. Is de klas nu sneller mee?'Ze zijn aandachtiger. Kinderen zijn vandaag heel visueel ingesteld. Door een lied samen met bepaalde beelden af te spelen, onthouden ze het ritme beter. En ik kan makkelijk inspelen op extra vragen. Als ik het antwoord niet zeker weet, google ik even. Voorts projecteren we af en toe filmpjes van het journaal of YouTube. Dat houdt hun aandacht langer vast dan een mondeling verhaal. 'Natuurlijk moeten ze ook nog kunnen opletten zonder het digibord. En oefeningen in hun papieren schrift horen er ook nog altijd bij.' De nadelen zijn voorlopig op één hand te tellen. 'Als alle collega's tegelijk op het net zitten, crasht het internet wel eens. Maar daar wordt aan gewerkt. Voorts is niet al ons didactisch materiaal al digitaal beschikbaar.' Juf Liesbet herinnert zich al niet meer wanneer het krijtbord nog eens gebruikt werd. 'Ik hang er af en toe nog iets aan op, want het is magnetisch. Of ik schrijf er de verschillende stappen van een oefening op. Kinderen hebben graag een geheugensteuntje om op terug te vallen. Bij een smart board kan ik maar één scherm tegelijkertijd laten zien. Of de oefening dus, of het stappenplan.' De leerlingen hebben zo hun eigen redenen om het nieuwe bord boven het oude te verkiezen. 'Op een gewoon bord kan je alleen met krijt schrijven. Op het nieuwe ook met fluostiften!', zegt Louis Verdonck. 'De juf laat in het groot zien wat we moeten doen. Ik kan dan beter volgen', vertelt Méghane Schalley. 'En als we naar muziek luisteren, komen er leuke tekeningetjes op het bord', zegt Ruth Foubert. 'Het is eigenlijk een televisie die je kunt aanraken en waarvan je iets kunt leren', legt Fien De Wreede uit. 'En als we een spreekbeurt geven, kunnen we de foto's in het groot aan de klas tonen', vertelt Keanu Tuyls. De kinderen van 4A brengen voor een spreekbeurt nu hun geheugenstick mee, om op het bord aan te sluiten. Of ze mailen de power point-presentatie op voorhand naar de juf. 'Het is een extra houvast', legt juf Liesbet uit. 'Hun prenten kunnen niet meer op de grond vallen. En ze kunnen geluiden en lettereffecten toevoegen om het leuk te houden.' 'En je bent ook een beetje allergisch aan krijt, hé juf', zegt Fien. 'Ja', lacht juf Liesbet. 'Minder stof, dat is eigenlijk het allergrootste voordeel van het smart board!' 'Wel spijtig voor de andere klassen', gaat Fien verder. 'Zij hebben nog geen nieuw bord.' De rest van de school zal nog een paar maanden geduld moeten hebben. 'Een bord met alles erop en eraan kost ongeveer 6.000 euro', zegt de schooldirecteur Cyriel Peirsman. 'We hebben voorlopig vier interactieve borden aangekocht en wisselen af. Volgend schooljaar zal elke klas er één hebben.' De Eenhoorn krijgt hiervoor subsidies van de gemeente Kruibeke en gebruikt ook de verhoogde subsidie voor ICT van het departement Onderwijs. Op termijn wil De Eenhoorn ook laptops in alle klassen. 'Leerkrachten kunnen hun lessen dan thuis voorbereiden en in de klas hun laptop aansluiten op het bord', zegt directeur Cyriel Peirsman. 'Toch zal het digitaal bord nooit een vervanging worden voor de realiteit. Als de kinderen over het verkeer leren, zullen ze eerst op straat over een zebrapad wandelen. Daarna volgen de interactieve les en oefeningen op papier. Een smart board is een middel om iets aan te leren. Het mag nooit een doel op zich worden.