Welkom op mijn blog!

Op deze blog vindt u enkele interessante mogelijkheden over ICT- en mediagebruik in functie van de lagere school!

zaterdag 28 maart 2009

Kinderen zitten moe in de klas

Op 27 maart 2009 las ik volgend artikel op de website van het laatste nieuws:

Het artikel
Kinderen zitten moe in de klas!
Leerkrachten klagen over kinderen die moe in de klas zitten. Kinderen zouden veel te laat in hun bed kruipen. Vooral na het weekend merken veel leerkrachten dat hun leerlingen passief in de klas zitten. "Pas tegen woensdag zijn ze helemaal uitgeslapen", luidt het. Volgens professor Karen Spruyt, slaapspecialist aan de VUB, is het probleem te wijten aan de manier waarop ouders naar slapen kijken. "We zien slapen doorgaans als iets vervelends, iets dat ondergeschikt is aan het waken. Terwijl het net zo belangrijk zou moeten zijn."


Eigen mening:
Om dit zelf ten volle te ervaren, denk ik dat we tijdens een stage te kort in een klas staan. Wij kunnen niet zo gemakkelijk vergelijken tussen de verschillende momenten van de week. Heeft die leerling gewoon een slechte dag? Of is hij of zij wekelijks zo moe aan het begin van de week?
Ik hoor mentoren er wel over praten. Sommige kinderen gaan volgens hen te laat slapen, maar ze weten niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Ik vind dit ook iets heel moeilijk. Kan je tegen ouders zomaar zeggen dat hun kinderen vroeger in bed moeten?
Om het naar bed gaan leuker te maken, lijkt het mij goed om een bedritueel te ontwikkelen met je kinderen. Zo kan je er een fijne gebeurtenis van maken. Nog samen een verhaaltje lezen en een moment waarop je nog een fijne babbel doet op de rand van het bed...

dinsdag 17 maart 2009

Poster mediaproject

Om de leerlingen van mijn ankerschool warm te maken voor het mediaproject (mijn IP), heb ik een poster ontworpen. Iedere klas van de lagere school krijgt deze poster een week vooraf in de klas. Er wordt ook een poster opgehangen in de refter.

Ik heb deze poster gemaakt, door gebruik te maken van PicNik en Picasa. Met PicNik hebben we op de hogeschool kennisgemaakt, maar ik vond dat ik met PicNik alleen niet genoeg mogelijkheden had om er een goede, aantrekkelijke poster van te maken. Ik heb daarom PicNik gebruikt om de foto's te bewerken en Picasa om van de verschillende foto's één poster te maken.


Welke speurneus ontdekt waarover het gaat?
Ik heb een vraag op de poster gezet omdat ik de leerlingen op die manier nieuwsgierig wil maken.
Er staan verschillende media op de poster en ook de 5 bouwstenen van de audiovisuele taal zitten er in verwerkt. Dus... als ze de poster goed bekijken zoals een echte speurneus, ontdekken ze misschien al waarover het project zal gaan...

En, is deze poster ook geen vorm van reclame? Reclame, een medium dat zeker aan bod komt tijdens het project!


maandag 16 maart 2009

Een slim schoolbord met pc-aansluiting

Op maandag 16 maart las ik volgend artikel in de standaard:
Een slim schoolbord met pc-aansluiting

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=K927PMGA

Eigen mening:
Behalve tijdens de lessen OMI op de hogeschool heb ik nog niet met een smartboard gewerkt. Daar zal echter binnenkort verandering in komen. Voor mijn stage in het 6de leerjaar zal ik met een smartboard werken. Ik kijk er naar uit om alle mogelijkheden van het smartboard te ontdekken.

Ik ben me nu al bewust van heel wat voordelen. Deze voordelen worden ook duidelijk uit dit artikel.
Je kan meteen aan heel veel didactisch materiaal, je kan informatie en prenten opzoeken en aan alle leerlingen laten zien.
Je kan werken met bordboeken. Dit lijkt mij een heel belangrijk voordeel. Nu sta je vaak vooraan in de klas met het werkboek voor je en probeer je met je vinger aan te duiden waar iets moet worden ingevuld. De achterste rijen zien dit niet goed, dus je moet met het werkboek voor je buik de hele klas rondlopen. Praktische moeilijkheden die met het smartboard verleden tijd zijn!

Als ik een smartboard in de klas heb, zou ik er wel voor kiezen om ook nog een ander, magnetisch bord in de klas te hebben, een krijtbord of een white board. Op die manier kan je ook nog prenten of gegevens langdurig op het bord laten hangen. Of zoals de leerkracht uit het artikel zegt, je kan maar één scherm tegelijkertijd laten zien. Een extra bord zorgt ervoor dat dat geen probleem is.
Ook voor lessen schrift in de lagere leerjaren lijkt het mij handig om nog een schrijfbord in de klas te hebben. Ik vind het namelijk niet zo gemakkelijk om op een smartboard te schrijven.

Het artikel:
KRUIBEKE - REPORTAGE HET ALOUDE KRIJTBORD HEEFT AFGEDAAN Voor het eerst in zijn 150-jarig bestaan zet de basisschool De Eenhoorn zijn groene krijtborden aan de kant. Het 'smart board' neemt binnenkort in elke klas een centrale plaats in. Steeds meer Vlaamse scholen volgen de pedagogische trend.'En wie weet nog waar Icarus neerviel? Juist, in zee.' Het beeld wordt opgeroepen en groot geprojecteerd, Icarus omcirkeld. De herhalingsles van 4A flitst voorbij. Er wordt ingezoomd, gemarkeerd, getallen worden naar onder en boven gesleept. Schrijven op het bord gebeurt met de vinger of een digipen. Voor de eerste keer in het 150-jarig bestaan van de school werd het groene schoolbord in een hoekje gehangen, zijn rechtervleugel geamputeerd. Het moet plaatsmaken voor het smart board, een interactief schoolbord, voorzien van touch screen en beamer, aangesloten op een personal computer met internet. 'Na een week kon ik het bord al niet meer missen', vertelt juf Liesbet Smet. 'Het biedt veel meer mogelijkheden op didactisch vlak. Alles gaat ook sneller. Ik kan mijn bordschema's opslaan voor de volgende les. Zo verlies ik geen tijd met alles opnieuw op te schrijven.' De boeken die de leerlingen gebruiken, werden in een interactieve versie door de school aangekocht. Zo komen de bladspiegel op het bord en die in het boek exact overeen. Is de klas nu sneller mee?'Ze zijn aandachtiger. Kinderen zijn vandaag heel visueel ingesteld. Door een lied samen met bepaalde beelden af te spelen, onthouden ze het ritme beter. En ik kan makkelijk inspelen op extra vragen. Als ik het antwoord niet zeker weet, google ik even. Voorts projecteren we af en toe filmpjes van het journaal of YouTube. Dat houdt hun aandacht langer vast dan een mondeling verhaal. 'Natuurlijk moeten ze ook nog kunnen opletten zonder het digibord. En oefeningen in hun papieren schrift horen er ook nog altijd bij.' De nadelen zijn voorlopig op één hand te tellen. 'Als alle collega's tegelijk op het net zitten, crasht het internet wel eens. Maar daar wordt aan gewerkt. Voorts is niet al ons didactisch materiaal al digitaal beschikbaar.' Juf Liesbet herinnert zich al niet meer wanneer het krijtbord nog eens gebruikt werd. 'Ik hang er af en toe nog iets aan op, want het is magnetisch. Of ik schrijf er de verschillende stappen van een oefening op. Kinderen hebben graag een geheugensteuntje om op terug te vallen. Bij een smart board kan ik maar één scherm tegelijkertijd laten zien. Of de oefening dus, of het stappenplan.' De leerlingen hebben zo hun eigen redenen om het nieuwe bord boven het oude te verkiezen. 'Op een gewoon bord kan je alleen met krijt schrijven. Op het nieuwe ook met fluostiften!', zegt Louis Verdonck. 'De juf laat in het groot zien wat we moeten doen. Ik kan dan beter volgen', vertelt Méghane Schalley. 'En als we naar muziek luisteren, komen er leuke tekeningetjes op het bord', zegt Ruth Foubert. 'Het is eigenlijk een televisie die je kunt aanraken en waarvan je iets kunt leren', legt Fien De Wreede uit. 'En als we een spreekbeurt geven, kunnen we de foto's in het groot aan de klas tonen', vertelt Keanu Tuyls. De kinderen van 4A brengen voor een spreekbeurt nu hun geheugenstick mee, om op het bord aan te sluiten. Of ze mailen de power point-presentatie op voorhand naar de juf. 'Het is een extra houvast', legt juf Liesbet uit. 'Hun prenten kunnen niet meer op de grond vallen. En ze kunnen geluiden en lettereffecten toevoegen om het leuk te houden.' 'En je bent ook een beetje allergisch aan krijt, hé juf', zegt Fien. 'Ja', lacht juf Liesbet. 'Minder stof, dat is eigenlijk het allergrootste voordeel van het smart board!' 'Wel spijtig voor de andere klassen', gaat Fien verder. 'Zij hebben nog geen nieuw bord.' De rest van de school zal nog een paar maanden geduld moeten hebben. 'Een bord met alles erop en eraan kost ongeveer 6.000 euro', zegt de schooldirecteur Cyriel Peirsman. 'We hebben voorlopig vier interactieve borden aangekocht en wisselen af. Volgend schooljaar zal elke klas er één hebben.' De Eenhoorn krijgt hiervoor subsidies van de gemeente Kruibeke en gebruikt ook de verhoogde subsidie voor ICT van het departement Onderwijs. Op termijn wil De Eenhoorn ook laptops in alle klassen. 'Leerkrachten kunnen hun lessen dan thuis voorbereiden en in de klas hun laptop aansluiten op het bord', zegt directeur Cyriel Peirsman. 'Toch zal het digitaal bord nooit een vervanging worden voor de realiteit. Als de kinderen over het verkeer leren, zullen ze eerst op straat over een zebrapad wandelen. Daarna volgen de interactieve les en oefeningen op papier. Een smart board is een middel om iets aan te leren. Het mag nooit een doel op zich worden.

Sprookjesstripverhaal


Ik bekeek de webquest 'Sprookjesstripverhaal' van Evelien De Vuyst.
Ik vind het een origineel idee om met de leerlingen van je klas te doen.
Er wordt geïntegreerd gewerkt aan verschillende leergebieden.
Taal is natuurlijk heel belangrijk. Deze opdracht is een leuke stelopdracht. De leerlingen moeten bij het schrijven rekening houden met de kenmerken van sprookjes en met de kenmerken van stripverhalen. Er is ook een link met de lessen beeldopvoeding. De leerlingen ontwerpen zelf hun personages.
En natuurlijk komt ook ICT aan bod, want de leerlingen kunnen via verschillende websites informatie verzamelen rond sprookjes en strips. Op deze websites komen wel minder de kenmerken van sprookjes en strips aan bod, het is daarom goed dat deze kenmerken duidelijk opgesomd zijn op de webquest zelf. Om deze webquest tot een goed einde te brengen lijkt het mij toch noodzakelijk dat de leerlingen deze kenmerken al goed kennen.
Deze opdracht is ook een uitdaging voor de leerlingen om goed te leren samenwerken. Ze zullen goed moeten bespreken wat ze gaan doen, op welke manier ze het gaan doen en ook een verdeling van de taken zal noodzakelijk zijn. De leerlingen kunnen immers niet tegelijkertijd op dezelfde pagina van de werkbundel werken.

De webquest ziet er aantrekkelijk uit voor de leerlingen. Alleen jammer dat bij het onderdeel 'verwerking' een deel van een zin onleesbaar is. (Misschien wordt dit nog aangepast...)
Als je deze webquest als leerkracht wil gebruiken, moet je er rekening mee houden dat je nog een werkbundel moet ontwerpen waar de leerlingen mee aan de slag kunnen!



zaterdag 14 maart 2009

Webquest juf Katrien: een zoötroop


Via volgende link kan je de leerlingen van je klas zelf laten ontdekken wat een zoötroop is en hoe ze er zelf één kunnen maken.



Je vindt de link ook terug bij het paneeltje 'Links' op deze blog.

Ik heb deze webquest gemaakt naar aanleiding van mijn innoverend project. Tijdens het mediaproject in het 6de leerjaar krijgen de leerlingen de kans om zelf een zoötroop te maken. Op die manier maken ze ook kennis met 'film vroeger'.