Het artikel met de titel "Leerkrachten en leerlingen mogen (geen) vriendjes zijn op Facebook" las ik op de website van De Standaard op zaterdag 17 januari:
Het artikel:
'Met een leerkracht Nederlands tussen hun virtuele vrienden letten de jongeren meer op hun taalgebruik', zegt leraar Nederlands Geert Colpaert.
De directrice van een Waalse school vroeg haar leerkrachten alle virtuele vriendschappen met leerlingen via Facebook te verbreken. Onzin, vinden communicatiespecialisten en onderwijzers. 'Laat ze voelen dat hun leerkracht Nederlands meeleest, dan letten ze op hun cybertaal.' 'We weten dat meneer Colpaert een vriendin heeft. Dat hij in de eindejaarsperiode geregeld veel te lang in zijn bed heeft gelegen. En dat hij afgelopen weekend is gaan kajakken met een collega.' Aan de uitleg van Arno De Cort en Sharon Colleman (beide 18) te horen, heeft hun leerkracht Nederlands Geert Colpaert geen geheimen voor hen. Colpaert is via de sociale netwerksite Facebook met ruim dertig van zijn leerlingen bevriend. 'Mijn profiel, met persoonlijke gegevens en favorietenlijstjes is eigenlijk te gedetailleerd', geeft de leraar aan de Vrije Handelsschool Broeders in Sint-Niklaas toe. 'Anderzijds let ik erop wat ik publiceer. Ik zal nooit melden wat me emotioneel diep raakt.' De leraar Nederlands heeft het geluk dat hij niet zo'n strenge directeur heeft als die van een school in het Waalse Bergen. Zij heeft haar leerkrachten gevraagd geen leerlingen toe te laten tot hun Facebook-profiel, omdat ze dat 'deontologisch ongepast' vindt. Kristof De Lange, leerkracht wiskunde en economie aan de Handelsschool, begrijpt dat standpunt. 'In de klas ben ik de leraar en zijn zij de leerlingen. Door joviaal en amicaal om te gaan met elkaar op Facebook - waar iedereen elkaars gelijke is - vervaagt die grens. En dat taalgebruik van hé en yo : daar zou ik me aan storen.' Zover komt het niet, ervaart collega Geert Colpaert. 'Met een leerkracht Nederlands tussen hun virtuele vrienden letten de jongeren meer op hun taalgebruik. Als ik al eens een dialectzinnetje lees, reageer ik, ook in de streektaal. 's Anderdaags komen de leerlingen me schoorvoetend vragen: Je hebt dat dialect gelezen, je vindt dat toch niet erg? Eerlijk gezegd, mij maakt het niet uit.' Volgens Colpaert geeft Facebook de relatie leerkracht-leerling net een meerwaarde. 'Een onderwijzer moet niet alleen kennis doorgeven, hij moet jongeren ook bewustmaken van hun kwaliteiten en hen vormen tot autonome wezens. In dat proces zou het een pover teken zijn dat je het vriendschapsverzoek van een leerling negeert.' Mariek Vanden Abeele van de School voor Massacommunicatieresearch van de KU Leuven vindt dat leerkrachten leerlingen gerust mogen aanvaarden op Facebook, zolang ze 'zorgvuldig omspringen met wat ze vrijgeven. Maak desnoods naast je normale profiel een tweede aan, specifiek voor leerlingen. Vermeld daarop geen thuisadres of telefoonnummer om te vermijden dat studenten je storen in je privéleven. Ook compromitterende foto's laat je best achterwege.' Zo beseft een Australische leerkracht nu pas wat een onkuis kiekje op Facebook kan teweegbrengen. Hij stond bijna naakt op Facebook met het bijschrift 'Zuig maar aan de lolly van de leraar'. Het incident wakkerde het debat aan over de delicate grens tussen de voorbeeldfunctie van leraars en hun privéleven. Intussen heeft de inrichtende macht van de school in Bergen de instructie van de directeur 'in naam van de individuele vrijheden' tenietgedaan.
Eigen mening
Ik vind het geen goed idee om met je leerlingen contact te houden via Facebook.
Het lijkt mij moeilijk om de klik te maken tussen de losse contacten op Facebook en de leerkracht-leerling-relatie op school. Om de leerkracht-leerling-relatie zuiver te houden zou ik nooit met mijn leerlingen communiceren via facebook, tenzij in een educatieve en begrensde situatie (bijvoorbeeld foto's van een klasuitstap via facebook met de leerlingen delen).
Ik vind wel dat dit een beslissing is die je voor jezelf als leerkracht moet maken. Ik vind niet dat de directie van een school daar de eindbeslissing bij heeft. Ik denk dat je moet rekenen op het 'gezond verstand' van de leerkrachten en hopen dat er op een goede manier wordt omgegaan met de contacten op Facebook.
Waarom heb ik dit artikel gekozen?
Ik heb dit artikel gekozen omdat Facebook momenteel heel populair is en tot de leefwereld van de leerlingen behoort. Ook veel leerlingen van de lagere school hebben een facebookaccount. Ik denk dan ook dat het in de toekomst belangrijk zal zijn om op school tijd vrij te maken om de leerlingen op een correcte manier met Facebook te leren omgaan.
Ik vind het ook belangrijk dat je als leerkracht een duidelijk standpunt inneemt naar je leerlingen toe: 'Neem ik contact met mijn leerlingen via Facebook ja of nee?'
Ik heb dit artikel gekozen omdat Facebook momenteel heel populair is en tot de leefwereld van de leerlingen behoort. Ook veel leerlingen van de lagere school hebben een facebookaccount. Ik denk dan ook dat het in de toekomst belangrijk zal zijn om op school tijd vrij te maken om de leerlingen op een correcte manier met Facebook te leren omgaan.
Ik vind het ook belangrijk dat je als leerkracht een duidelijk standpunt inneemt naar je leerlingen toe: 'Neem ik contact met mijn leerlingen via Facebook ja of nee?'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten