
Voor mijn innoverend project werk ik rond media. Ik werk voor ieder leerjaar een project uit waar een halve dag gewerkt wordt rond media.
Ik vernam van de leerkrachten van het 6de leerjaar dat de leerlingen geïnteresseerd zijn in het maken van films. Daarom heb ik ervoor gekozen om de leerlingen van het 6de leerjaar de kans te geven om te experimenteren met beeldfragmenten. Ze mogen kennismaken met het programma 'Windows Movie Maker'.
In het 6de leerjaar is mijn uitgangspunt 'Soap'. Soap is een genre dat we elke dag op de televisie kunnen zien. Spring, Thuis, Familie, Mooi en Meedogenloos... het zijn allemaal erg toegankelijke programma's.
Ik zorg voor een hoekenwerk waar de leerlingen in zes verschillende hoeken kunnen werken.
- hoek 1: ontdekken van soapkenmerken
- hoek 2: kader (de leerlingen mogen zelf filmen)
- hoek 3: montage
- hoek 4: geluid en licht
- hoek 5: beeldbewerking
- hoek 6: een flipboekje
Zoals je merkt, is er een hoek waar de leerlingen zelf filmen en een hoek waar ze monteren. Om praktische redenen hebben ze niet de mogelijkheid om met hun eigen beeldmateriaal aan de slag te gaan. Dat is jammer, maar daarom heb ik voor een alternatief gezorgd. Ik ben naar de ankerschool gegaan met een filmcamera in de aanslag en ik heb een aantal momenten gefilmd. De leerlingen kunnen in hun groepje met die beeldfragmenten aan de slag om te monteren. De leerlingen werken per 2 of per 3 aan één laptop. Bij deze hoek is er permanent een begeleider aanwezig.
Er wordt stapsgewijs gewerkt. Er zijn zes screencasts om te bekijken. Na het bekijken van de screencast, voeren de leerlingen zelf uit.
De leerlingen kunnen de uitleg lezen op een fiche, bekijken via een screencast en ze kunnen hulp vragen aan de begeleider. Op die manier differentieer ik naar leermethode. De leerlingen krijgen de kans om op drie manieren te leren. Ze kunnen kiezen voor één methode of ze kunnen meerdere methodes combineren.
Ik ben alvast nieuwsgierg wat de leerlingen ervan zullen vinden dat ze zelf aan de slag mogen met beeldmateriaal. Ik ben er mij van bewust dat het niet gemakkelijk zal zijn, maar ik zie het als een uitdaging voor mijzelf en voor de kinderen.
Hieronder vindt u de fiche die gebruikt wordt bij de hoek montage.Hoek 3
Publish at Scribd or explore others: Science & Engineerin Health Science
Hieronder vindt u de screencasts.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten