Welkom op mijn blog!

Op deze blog vindt u enkele interessante mogelijkheden over ICT- en mediagebruik in functie van de lagere school!

maandag 19 januari 2009

Sensibiliseringscampagne: cyberpesten

Ik wou graag een sensibiliseringscampagne uitwerken rond ‘Cyberpesten’.
Het is belangrijk dat cyberpesten deel uitmaakt van het pestbeleid van de school. Zeker omdat uit onderzoek blijkt dat de pester en de gepeste elkaar meestal kennen via school. Ik was geraakt door het stuk rond cyberpesten in het boekje ‘Veilig online. Tips voor veilig ICT-gebruik op school’. Toen ik ook nog een artikel in de krant las over ‘Cyberpesten’, was het voor mij duidelijk dat cyberpesten ook in de lagere school bespreekbaar moet gemaakt worden.

  • Ik heb ervoor gekozen om te starten met een lesje Nederlands, waar leerlingen mails leren lezen en begrijpen. Ze bekijken de mails en bespreken of het gaat om een pestmail of niet. Je verdeelt de klas hiervoor best in 8 groepjes. Er zijn 4 mailtjes en het is best dat er telkens 2 groepjes dezelfde mail krijgen om te bespreken. De mails zijn niet allemaal even duidelijk te klasseren als ‘pestmail’. Het is dus mogelijk dat het ene groepje de mail als pestmail ziet en de andere groep de mail als grap/ gewone mail. Hier kan dus een interessant gesprek over gevoerd worden. Ik kies om hiermee te beginnen, omdat dit er zal voor zorgen dat de leerlingen nog niet ‘bevooroordeeld’ zijn. Als er vooraf al veel gezegd is rond cyberpesten zullen ze de mails meer ‘zwart-wit’ bekijken en ze sneller als pestmail zien zonder er over na te denken. Er zal dan minder kans zijn om tot een interessant gesprek te komen binnen een groepje.
  • Daarna wordt er een filosofisch gesprek gehouden rond (cyber)pesten. Dit kan plaatsvinden in de les godsdienst.
  • Om af te ronden laat ik de leerlingen een affiche ontwerpen in de les beeldopvoeding. Het is een affiche tegen cyberpesten.
De handleiding voor de leerkracht en de werkbundel voor de leerlingen vindt u hieronder terug.
Handleiding voor de leerkracht

Werkbundel voor de leerlingen

Geen opmerkingen: