In het eerste leerjaar werkte ik een een rekenhoek uit rond het thema 'Sprookjes'.
Ik maakte een memory en een domino met de hoeveelheden en getallen tot en met 10.
Je kan voor de memory en de domino het onderstaande document gebruiken. Voor de domino zorg je ervoor dat de hoeveelheid en het getal aan elkaar blijven als je het verknipt, bij de memory zijn de hoeveelheden en getallen afzonderlijke kaartjes.
Ik maakte een memory en een domino met de hoeveelheden en getallen tot en met 10.
Je kan voor de memory en de domino het onderstaande document gebruiken. Voor de domino zorg je ervoor dat de hoeveelheid en het getal aan elkaar blijven als je het verknipt, bij de memory zijn de hoeveelheden en getallen afzonderlijke kaartjes.
Publish at Scribd or explore others:
Ik zorgde ook voor een rekenspel. Hiervoor heb ik een spelbord gemaakt en opdrachtkaartjes.
Als je op de kabouter, heks of boze wolf komt, moet je een opdrachtkaartje nemen met daarop een kabouter/heks/wolf en de opdracht uitvoeren.
De kabouter: hoeveel paddenstoelen staan er?
De heks: er staat een hoeveelheid eikels, jij moet er 1 meer, 2 meer, 1 minder, 2 minder of evenveel tekenen.
De boze wolf: bij deze les wil de boze wolf zeggen dat je 2 hokjes achteruit moet gaan. (In later hoekenwerk kan de boze wolf staan voor het oplossen van een rekensom, optelling of aftrekking. (Aangezien ze leren optellen en aftrekken gedurende de stage en het hoekenwerk op de eerste dag van de stage valt, wordt dit nog niet gedaan, de week erna kan er geen hoekenwerk zijn, omdat de leerlingen naar het toneel gaan.)
De opdrachtkaarten van dit spel kunnen aangepast worden naargelang de leerlingen verder in het jaar komen en tot 20 kunnen rekenen.
Publish at Scribd or explore others:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten